8 matvarer som renser leveren                        

 

 

 

 

 

 

Leveren er kroppens største organ som fortjener mye mer oppmerksomhet enn den får. Leveren er helt avgjørende for oss, og den er kontinuerlig «på jobb» hvor den omdanner naturlig mat til næringsstoffer og lagret sukker til brennstoff. En annen viktig oppgave for leveren er å produsere galle. Galle er nødvendig for å bryte ned fett fra kosten, og for absorpsjon av fettløselige vitaminer (A, D, E og K). Leveren sørger også for eliminasjon av giftstoffer og avfall fra kroppen, og alt dette krever en frisk lever. Sykdom og høy alder kan svekke leverens evne til å gjøre disse viktige oppgavene for oss, men hva vi spiser og drikker er enda viktigere, og har en sterk effekt på leverens evne til hjelpe oss gjennom hele livet.

I dag konsumeres det dessverre store mengder kunstig og prosessert mat og drikke, for ikke å snakke om sukker. Dette i kombinasjon med stress og miljøgifter er en stor belastning for leveren. Heldigvis finnes det flere naturlige matvarer som virker rensende og støttende på leveren, som faktisk krever store mengder mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler og antioksidanter) for å utføre sine oppgaver.

 

Her er 8 helt vanlige super-matvarer for leveren jeg anbefaler å spise hver dag.

 

1. Grønne bladgrønnsaker, som spinat, grønnkål, ruccola, bladbete, brokkoli og kål er fulle av klorofyll som bidrar med å nøytralisere tungmetaller, miljøgifter og andre kjemikalier i blodet. Dette er en svært viktig støtte for leveren.

Visste du at klorofyll virker som en antioksidant i kroppen? En antioksidant som beskytter mot frie radikaler og celleskade, eller oksidativt stress.

Bladgrønnsaker bidrar også med å øke produksjonen av galle i leveren, som igjen er viktig for å fjerne avfall. Dette er lett tilgjengelige grønnsaker du kan tilberede på mange vis, som i varme supper og gryter, eller kalde retter som juicer, salater eller smoothies.

2. Hvitløk inneholder allicin, et svovelholdig stoff som stimulerer enzymene i leveren. Disse enzymene er vesentlige for eliminasjon av giftstoffer fra kroppen. Hvitløk inneholder også selen, et essensielt mikronæringsstoff som har vist seg å bidra til å øke enzymnivåene i leveren. Som en naturlig antioksidant gir selen enda mer ammunisjon i kampen mot skadene forårsaket av oksidativt stress. Hvitløk er også en god kilde til kalium, som er viktig for et normalt blodtrykk. Hvitløk gir god smak og passer til nesten alt, både rå og lett varmebehandlet. Press eller fin-riv hvitløken før bruk for å frigjøre virkestoffene, og spis litt hvitløk hver dag.

 

3. Sitrusfrukter er svært støttende for leveren. De er fulle av vitamin C, en viktig antioksidant. Sitrusfrukter stimulerer leveren og hjelper med syntetiseringen av giftige materialer og karsinogerner til stoffer som kan absorberes av vann, og lettere skylles ut av kroppen. Sitronvann, limesaft og grapefruktjuice er ellers blodsukkervennlig, bra for fordøyelsen, smaker herlig og kan lett benyttes i både mat og drikke hver dag.

 

4. Gurkemeie. I tillegg til sitt bruk som krydder og fargestoff, har gurkemeie blitt brukt til medisinske formål i århundrer, særlig i India, via Ajurvedisk medisin. Kurkumin, den aktive ingrediensen i gurkemeie har sterke betennelsesdempende egenskaper. Gurkemeie støtter og hjelper leverenzymene med å skylle ut giftstoffer samt øke galleproduksjonen. Krydderet inneholder også antioksidanter som støtter reparasjon av leverceller. Gurkemeie kan benyttes til omtrent hvilken som helst oppskrift, og gir en mild smak. I pulverform kan krydderet enkelt legges til smoothies, supper og gryteretter.

 

5. Rødbeter inneholder fytokjemikalier som flavonoider og karotenoider som er kraftige antioksidanter i tillegg til en god dose fiber som begge er naturlige rensemidler for fordøyelsessystemet og leveren. Rødbeten er ellers rik på Folat (B9) og jern. Rødbeten reduserer kolesterolet, særlig det «uheldige LDL». Rødbeten har et høyt innhold av nitritt som gir økt oksygen til muskler og hjerne. Rødbetjuice har faktisk vist å kunne bedre fysisk yteevne. Rødbeter stimulerer gallestrømmen og øker enzymatisk aktivitet i leveren. Hva venter du på? La rødbeter være en del av dine daglige grønnsaker i form av juice, bakt i ovnen eller rå-revet i salat.

 

6. Grønn te er høyt ansett for god helse, inkludert for leveren. Studier viser at grønn te er assosiert med forbedrede blodmarkører for leverhelse. Dette kan skyldes en forbindelse kjent for å hjelpe leverfunksjonen kalt katekiner. Grønn te er full av denne planteantioksidanten. Grønn te er gunstig for hjertet, for vektreduksjon og for mye mer. Noen kopper grønn te hver dag anbefales!

 

7. Blåbær er en sterk antioksidant, en av våre aller beste kilder. Leveren din elsker blåbær! Studier indikerer at blåbær kan beskytte mot leverfibrose, som er et vanlig resultat av kronisk leverskade. Blåbær inneholder antocyaniner, polyfenoler og flavonoider som er betennelsesdempende og beskytte mot veksten av svulster. Spis litt av dette «blå gullet» hver dag!

 

8. Olivenolje er ansett som vår sunneste fettsyre, en-umettet fett, det fettet vi bør ha aller mest av. Kaldpressede økologiske oljer fra oliven, hemp og linfrø gir god støtte til leveren, og gir kroppen en flytende base som kan suge opp skadelige giftstoffer i kroppen. De har også vist å kunne redusere nivåene av fett i leveren. Bruk olivenolje daglig, og velg ekstra virgin, aller helst i mørk glassflaske.

 

Ønsker du hjelp med å tilrettelegge kostholdet?

Har du utfordringer med vekt, mage og tarm eller annet?

Ta kontakt med meg så finne vi sammen ut hva som er rett for akkurat deg.

anna@annaingwardo.no - 95225959

Velkommen!

Kost-Terapi Anna Ingwardo

Ernæringsfysiolog

www.annaingwardo.no

@kostterapianna

Veggie-tallerken