Image by Bluebird Provisions

LANGTIDSKOKT KYLLINGKRAFT

Helse i hver dråpe

Hjemmelaget beinkraft er full av helsebringende næring. Den består bla av gelatin, mineraler, fettstoffer, aminosyrer, og andre forbindelser som stimulerer fordøyelsen og virker avgiftende. Kraft styrker tarmen, muskel- og skjeletett, og kan bidra med å forebygge sykdom. Gelatin i kraft er særlig kjent for sine helende egenskaper, og har blitt brukt gjennom tidene mot alt fra hud- og leddproblemer, fordøyelsesplager og infeksjonssykdommer. Kraft kan brukes som basis i supper, sauser og pureer, og er kanskje rettens viktigste ingrediens. Kraft kan også drikkes alene som styrkende buljong, gjerne med tørkede eller friske urter. Bare å nyte!

Dette trenger du:

  • 4 - kylling-skrog

  • og føtter (hvis du får tak i) fra økologisk frittgående kylling

  • Du kan også bruke hel kylling.

  • 1 ss eplesider eddik

  • 2 små - løk

  • eller sjalottløk

  • 2 - gulrot

  • 1 - sellerirot

  • 1 hode - hvitløk

  • En neve friske urter

  • 1 ts hel sort pepper

  • 1-2 - laurbærblad

  • 1 ss himalayasalt eller annen type havsalt.

  • 3- 4 liter vann (vannet skal dekke skroget/kyllingen)

Slik gjør du:

1. Ha alle ingrediensene i en stor gryte.

2. Kok opp å la det syde/putre(ikke koke) på lav varme i minimum 8 til 12 timer, gjerne lenger. Skum gjerne av når det begynner å koke.

3. Er det kjøtt på skroget, (eller en hel kylling) tar du ut beina/kyllingen etter ca. to timer ut og plukker av alt kjøttet(bruk hendene).

4. Legg bein og brusk tilbake i kjelen og kok opp og la det syde videre på lav varme.

5. Kyllingkjøttet er supert i supper og gryteretter du lager med kraften når den er klar, eller som proteiner i en salat.

6. Sil kraften i et dørslag. Sil den så en gang til i en finmasket sil. Bruk gjerne en skje for å presse juice ut av grønnsakene. Avkjøl.

7. Når kraften er avkjølt kan du fjerne fettlokket som har formet seg på toppen (Spar det gjerne til stekefett).

8. Bruk kraften umiddelbart til suppe/gryte eller drikk den som buljong. Juster med mer salt ved behov.

For oppbevaring: Hell kraften i tette plastbeholdere og sett kjølig. Kraften blir til gelé i kjøleskap(gelatin). Skal du ikke bruke kraften innen en uke bør den fryses.

Vel bekomme!

Hilsen Anna

Ernæringsfysiolog Anna Ingwardo for

Kost-Terapi Anna Ingwardo

anna@annaingwardo.no

95225959